خبرگزاری تسنیم: ‌ رئیس هیئت مدیره جمعیت خیریه حمایت از بیماران "ام‌اس" استان زنجان با بیان اینکه هر ماه به طور متوسط ۵ نفر به تعداد بیماران اضافه می‌شود، گفت: ۸۰۰ نفر بیمار ام اس از خدمات جمعیت ام اس استان استفاده می‌کنند.

احمد شکوریان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان با بیان اینکه میزان مبتلایان به بیماری ام اس در زنجان رو  به افزایش است، اظهار داشت: میزان ابتلا به بیماری ام اس در مناطق سردسیر مانند زنجان بالاتر است و سه چهارم بیماران مبتلا به ام اس استان را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد بیماران مربوط به قاره اروپا است، بیان کرد: در زمینه درمان این بیماری هم اکنون دارویی قطعی که این بیماری را درمان کند وجود ندارد و بیشترین مطالعات در دنیا به یافتن علت و درمان بیماری ام اس معطوف شده است.

رئیس هیئت مدیره جمعیت خیریه حمایت از بیماران ام اس استان زنجان با بیان اینکه از هر 100 بیمار ام اس  25 نفر مردان هستند، تصریح کرد: میزان ابتلا به این بیماری در استان روند افزایشی داشته و ماهانه حداقل 5 نفر ثبت نام جدید در جمعیت خیریه ام اس زنجان انجام می‌شود که هم اکنون بیش از 800 نفر عضو این جمعیت هستند.

‌وی ابراز کرد: سن ابتلا به بیماری ام اس نیز روند کاهشی داشته وامروزه سن ابتلا به بیماری تا 17 سال هم رسیده است.

شکوریان با اشاره به دیدگاه منفی مردم جامعه نسبت به این بیماری گفت: آگاهی مردم نسبت به این بیماری پایین بوده و لازم است که مردم جامعه با این بیماری آشنایی بیشتری داشته باشند.

ضرورت آگاه سازی مردم درباره بیماری ام اس

وی با اشاره به ضرورت آگاه سازی مردم جامعه در خصوص این بیماری افزود: گاهی در جامعه ترسی از این بیماران دیده می‌شود که این خود سبب تشدید این بیماری در بیماران می‌شود که لازم است در این باره رسانه‌ها فعالانه‌تر عمل کنند.

رئیس هیئت مدیره جمعیت خیریه حمایت از بیماران ام‌اس استان زنجان با بیان اینکه با وجود همه تحقیقات انجام شده عامل اصلی این بیماری هنوز مشخص نشده است، افزود:‌ عوامل متعددی برای بروز این بیماری مطرح شده است اما تاکنون علت اصلی بروز این بیماری مشخص نشده است.

وی عنوان کرد: زمانی که بیمار خودش را در معرض بیماری می‌بیند روحیه خود را از دست می‌دهد که برخورد اطرافیان و کسب مهارت‌های لازم در برخورد با بیماری می‌تواند روحیه شخص را بالا برده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

رئیس هیئت مدیره جمعیت خیریه حمایت از بیماران ام‌اس استان زنجان با بیان اینکه ازدواج در این افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند خاطر نشان کرد: ازدواج در این بیماران مشکلی ایجاد نمی‌کند  و گاهی تفکرات غلطی درباره این بیماری در افراد جامعه وجود دارد.

انجام مشاوره ومددکاری برای بیماران ام اس

وی با بیان اینکه در راستای افزایش آگاه سازی مردم در زمینه این بیماری کتابچه‌ای نیز توسط جمعیت تهیه شده است، عنوان کرد: تنها خدمات این جمعیت کمک به هزینه دارو و درمان نیست و انجام مشاوره و جلسات مددکاری برای ایجاد روحیه و چگونگی برخورد با بیماری و کسب مهارت‌های لازم در برخورد با بیماری از جمله اقداماتی است که توسط جمعیت انجام می‌شود.

شکوریان با بیان اینکه کارهای حمایتی خوبی در سال‌های اخیر در زمینه پوشش دارویی این بیماران انجام شده است، خاطر نشان کرد: وضعیت پوشش دارویی از لحاظ  کمی و کیفی بهتر شده که در گذشته همه داروها به صورت تزریقی بوده امروزه هم به صورت تزریقی و هم به صورت خوراکی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در سال 93 بنا بر مصوبات دولت و حمایت‌های وزارت بهداشت بیشتر داروهای بیماران ام اس به صورت رایگان بود و مابقی هزینه‌ها نیز از طریق کانال‌های بیمه و حمایت‌های جمعیت ام اس پرداخت می‌شد..

رئیس هیئت مدیره جمعیت خیریه حمایت از بیماران ام‌اس استان زنجان بیان کرد: وظیفه این انجمن در درجه اول تامین هزینه‌های دارو و درمان است که در این راستا در سال گذشته همه هزینه‌های دارویی از طریق کمک‌های مردمی پرداخت شده است.

توزیع سبد‌های غذایی با مشارکت خیران

وی تصریح کرد: علاوه بر تامین نیاز‌های دارویی هزینه‌های تبعی مانند تامین شهریه ‌دانش‌آموزان و دانشجویان و تامین نیاز‌های اولیه اعضای انجمن مانند تامین هزینه اجاره بها مسکن و توزیع بسته غذایی از سایر اقدامات این جمعیت برای اعضای خود است.

شکوریان خاطرنشان کرد: در زمینه تهیه سبد‌های غذایی با مشارکت خیران در مناسبت‌های سال بسته‌های غذایی بین افراد عضو جمعیت توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال گذشته هزینه‌های تحصیلی تعداد 24 نفر از دانش آموزان عضو این جمعیت توسط بنیاد جمیلی پرداخت شده و کمک هزینه‌ تحصیلی تعداد محدودی از دانشجویان و دانش آموزان نیز توسط انجمن به صورت موردی  پرداخت شده است‌.

رئیس هیئت مدیره جمعیت خیریه حمایت از بیماران ام‌اس استان زنجان با اشاره به خدمات ارائه شده توسط جمعیت گفت: تهیه بانک اطلاعاتی بیماران با توجه به مدارک آن‌ها ، معرفی بیماران به پزشکان، داروخانه‌ها وآزمایشگاه‌های همکار، تهیه و تحویل لوازم توان بخشی، انجام امور مددکاری و تحویل اقلام اهدایی و خریداری شده و توزیع آن ها بین بیماران نیازمند از جمله اقدامات انجمن در راستای حمایت از اعضای خود است.

کسب رتبه نخست کشوری جمعیت ام اس استان در بین نهادهای مردمی

وی عنوان کرد: این انجمن از آغاز فعالیت خود از نیمه دوم سال 1387 در 6 سال فعالیت خود توانسته است در سطح کشور دو بار رتبه نخست به عنوان انجمن نمونه بین نهادهای مردمی در عرصه خدمت رسانی به افراد مبتلا به بیماری ام اس را کسب کند.

شکوریان افزود: استان زنجان در بین استان‌های  شرکت کننده کشور که مورد ارزیابی قرار گرفتند توانسته دو بار رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به فعالیت چندین کمیته در جمعیت ام‌اس استان عنوان کرد: انجمن ام‌اس استان زنجان در قالب کمیته‌های عمران، پزشکی، امداد و رفاه، مالی، ورزشی، فرهنگی و بانوان و کمیته روابط عمومی فعالیت می‌کند.

برگزاری کلاس‌های هنری و آموزشی 

رئیس هیئت مدیره جمعیت خیریه حمایت از بیماران ام‌اس استان زنجان گفت: به دلیل تاثیرات مخرب این بیماری و مختل شدن زندگی مبتلایان نیاز به حمایت عاطفی جامعه و خانواده از این افراد ضروری است که انجمن حمایت عاطفی و روانی از بیماران و خانواده‌های آنان را از مسئولیت‌های خود می‌داند که در این راستا کلاس‌های هنری، اشپزی، موسیقی، یوگا، زبان انگلیسی را هرساله  برگزار می‌کند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات جمعیت خیریه حمایت از بیماران ام اس که با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است همکاری و تعامل با برخی از چشم پزشکان، دندانپزشکان و متخصصان مغز واعصاب برای مراجعه بیماران این جمعیت بوده است.

وی افزود: برخی از بیماران به علت عدم انجام آزمایش ام آر ای در گذشته تشخیص به موقع داده نشده‌اند که امروزه با همکاری انجام شده با آزمایشگاه تشخیص طبی این آزمایشات به صورت رایگان برای بیماران انجام می‌شود.

گفت‌وگو از هاجر کشاورزی


۱۳۹۴/۰۲/۰۸، ۱۲:۴۷:۴۵       2151

Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

فرم همراهی

سفارش قلک

تخلیه قلک

بنر همدردی