با توجه به شرایط و مشخصه هایی که درباره ی بیماری ام.اس در پژوهش ها و حوزه ی سلامت به چشم میخورد بروز این بیماری با فرآیند
سیستم عصبی(مغز و اعصاب) ارتباط مستقیمی دارد و قطعا بیش از هر فرد دیگری متخصصان و مشاوران این حوزه قابلیت تشخیص درست این بیماری را خواهند داشت به همین دلیل به سراغ یکی از متخصصین مغز و اعصاب استان رفتیم تا نظر ایشان را درباره ی مراجعه کنندگان و بیماری ام.اس جویا شویم.
دکترعبدالرضا قریشی متخصص مغز و اعصاب شدت شیوع بیماری ام.اس در سال های اخیر را در کشور به ویژه  مناطق شمالی زیاد عنوان کرد و افزود  تقریبا میانگین شیوع این بیماری در ایران در حال نزدیک  شدن به آمار کشورهای اروپایی است و این در حالی است که هنوز دلایل بروز این بیماری روشن و شناخته نمی باشد.
وی ادامه داد با این تفاسیر عوامل مختلفی برای این بیماری در نظر گرفته می شود و اینکه چه رفتارهای معینی در رویکرد زندگی ما را از ابتلا به ام.اس مصون نگاه خواهد داشت جواب مشخصی ندارد اما در عواملی که در شیوع بیماری ام.اس دخیل می باشند از جمله عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی ،  مورد عوامل محیطی را میتوان تا حدودی کنترل کرد.
دکتر قریشی متخصص مغز و اعصاب با اشاره به سبک زندگی امروز ، آپارتمان نشینی ، عدم دریافت ویتامین دی کافی و همچنین عفونت های ویروسی را تا حد زیادی موثر در بروز بیماری ام.اس دانست و خاطر نشان کرد مبتلایان برای کاهش حملات  باید از مصرف سیگار و حتی قرار گرفتن در معرض دود و همچنین مصرف فست فود ها به شدت پرهیز کنند و مهمتر اینکه حتما در محیط های آفتابی قرار بگیرند.
این متخصص مغز و اعصاب نحوه ی اطلاع رسانی درباره ی این بیماری را رضایت بخش و مناسب ندانست و تصریح کرد نباید مردم را دچار تشویش و نگرانی های بی مورد کنیم و از این بیماری غولی برای آنها بسازیم چرا که با تکرار و تاکید بیش از حد این علایم ، بسیاری از افراد جامعه را به اشتباه انداخته و شخص را دچار بحران و چالش های بی مورد میکنیم در حالی که ممکن است علایم مشابه ولی مربوط به بیماری ام.س نباشد. وی در همین راستا خاطر نشان کرد مردم بایستی از بیماری هایی که بسیار خطرناک هستند بیشتر اطلاع داشته باشند به ویژه فشار خون دیابت که عوارض و خطرات بیشتری نسبت به بیماری ام.اس دارند.
ایشان تاکید کرد ام.اس بیماری خیلی بدی نیست و طول عمر افراد را خیلی تحت تاثیر قرار نمی دهد و با امعان نظر در این مهم که بیشتر نسل جوان با این بیماری درگیر می باشند بنابراین می توانند با فعالیت های مختلف این روند را به سهولت و بدون هیچ مشکلی سپری کنند حتی اگر بیماری پیش رونده باشد میشود سازگاری پیدا کرد و امیدوارانه به جلو حرکت کرد.
دکتر قریشی با اشاره به پیشرفت روز افزون حوزه ی علمی وهمچنین ضمن ابراز خرسندی از کنترل بسیاری از بیماری ها توسط دارو اذعان داشت داروهای خوبی در دسترس قرار دارد و مواردی که قابل درمان نبودند امروزه  به راحتی کنترل می شوند.  وی افزود  بیماری ام.اس یک اولویت بهداشتی در کشور ما نیست و موارد دیگری مثل سلامت روان و و سلامت جنسی در اولویت قرار دارد.
این دکتر مغز و اعصاب اظهار داشت در بسیاری از مواقع به بیماران ام.اس توصیه می کند در یک جاهایی بیماری را فراموش کنند چرا که اگر مراجعات منظم پزشکی و دارویی را رعایت کنند بدون شک به زندگی عادی باز خواهند گشت.  
دکتر عبدالرضا قریشی اذعان داشت شناخت مردم از این بیماری اشتباه است. ام.اس مهلک و نا توان کننده نیست و با توجه به حمایت های اجتماعی بی شمار از جمله انجمنهای ام.اس و همچنین تمهیدات خاص بودن این بیماری موجب پیشرفت و وفور داروهای مورد نیاز شده است و به طور کلی در دنیا به این بیماری بسیار توجه شده است و بیماران ام.اس تنها نیستند و میشود با آن به راحتی کنار امد و دیدگاه جامعه را تغییر داد.
ایشان در پایان افزود در مواجهه با بیمار ام.اس حقایق را می گویم و در مورد افق های روشن در اینده توضیح میدهم و بیمار را حتما امیدوار می کنم چون می خواهم  روند عادی زندگی را دنبال کند  .

۱۳۹۷/۱۱/۱۸، ۱۴:۰۱:۰۴       3033

Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

فرم همراهی

سفارش قلک

تخلیه قلک

بنر همدردی